Læreplan Tall og algebra 8. klasse |
Aktuelle linker |
| fortsette arbeidet med plassverdisystemet for hele
tall og desimaltall |
|
|
| arbeide videre med primtall, sammensatte tall og
faktorisering |
|
|
| arbeide med sammenhengen mellom brøk og desimaltall,
prosent og promille |
|
|
| videreutvikle hoderegning, skriftlige regnemetoder,
bruk av lommeregner og informasjonsteknologi, arbeide med framgangsmåter,
planlegge utregninger, gjøre overslag og vurdere rimelig
presisjonsnivå |
|
|
| arbeide med alle regneartene på hele tall,
desimaltall og brøk og regne med prosent og promille |
|
|
| arbeide med å bygge opp forståelse for bruk av
bokstaver og parenteser i enkle regneuttrykk og formler, også med
utgangspunkt i størrelser fra andre fagområder eller fra dagliglivet |
|
|
| øve seg i å velge framgangsmåter ved problemløsning
og åpne oppgaver, i å bruke varierte strategier for å vurdere og
kontrollere beregninger og i å vurdere rimelig presisjonsnivå |
|
|
| møte enkelte utvalgte trekk i forbindelse med
tallregningens historie, f eks forskjellige tallsystemer |
|
|